Varför har formel 1-bilar så breda däck?

De breda däck som man bland annat ser i formel 1, måste väl sänka toppfarten. Vad är fördelen med dem?

1 september 2009

Syftet med de breda däcken är att öka friktionen mot vägbanan. Ju bredare däck, desto fastare går bilen. Det beror på tvärkrafter, som motverkar de framåtriktade krafter som annars skulle tvinga bilen av vägen. Därmed kan man ta kurvor med högre hastighet. Samtidigt utnyttjar man i formel 1 däck med en gummiblandning som uppnår en mycket hög arbetstemperatur på 80-110º C. När däcken är varma efter de första varven, klibbar det mjuka gummit vid körbanan, så att föraren kan ta kurvorna med ännu högre hastighet. Nackdelen är dock mycket riktigt att breda däck reducerar topphastigheten och ökar bränsleförbrukningen, när bilen kör rakt framåt. I vissa fall kan de breda däcken äta upp till 40 procent av toppfarten. Racerdäck är för övrigt en hel vetenskap. Däcken på en formel 1-racer är monterade så att de upptill lutar tre till fem grader in mot bilen. Det kallar man ”negativ camber”. I kurvorna pressar bilens krängning däcken utåt till lodrätt position, och just i den positionen ligger däcken allra bäst fast på vägbanan.

Läs också

PRENUMERERA PÅ ILLUSTRERAD VETENSKAPS NYHETSBREV

Du kan ladda ned ditt gratis specialnummer, Vår extrema hjärna, så snart du har beställt vårt nyhetsbrev.

Kanske är du intresserad av...

Hittade du inte vad du söker? Sök här: