Terrafugia transition

Transition: Flygmaskinen som även är väggående

Med Transition kan du välja om du vill ta fågelvägen eller landvägen.

6 januari 2014 av Antje Gerd Poulsen

Varför konstruera en bil som kan flyga, när man lika väl kan skapa en flygmaskin som kan köras som en bil? Så tänkte flygingenjören Carl Dietrich vid Massachusetts Institute of Technology i USA, då han tillsammans med några kollegor satte igång med att utveckla det väggående flygplanet.

Resultatet blev Transition, som provflögs i augusti 2013.

Flygplanet kan parkeras i garaget

Med Transition ville Dietrich lösa några av problemen för små sportflygplan: dåligt väder och dyra hangarplatser. Tillåter vädret inte flygning, kan föraren välja landsvägen och med hopfällbara vingar kan den flygande bilen eller "väggående" flygmaskinen parkeras hemma i garaget.

Transition

Pris: Cirka 1,9 miljoner kr På marknaden: 2015–16 (kan dock beställas nu) Topphastighet, mark/luft: 110/185 km/h Maximal flyghöjd: 3000 m Motortyp: 100 hk Rotax-kolvmotor Antal passagerare: Två inklusive pilot Vikt: 440 kilo Styrka: Riktigt flygplan med flygplansmotor

Läs också

PRENUMERERA PÅ ILLUSTRERAD VETENSKAPS NYHETSBREV

Du kan ladda ned ditt gratis specialnummer, Vår extrema hjärna, så snart du har beställt vårt nyhetsbrev.

Kanske är du intresserad av...

Hittade du inte vad du söker? Sök här: