nb_u41 Toyota brintbil

Toyota vill sälja vätebilar 2015

Medan elbilen långsamt men säkert vinner mark, har vätebilarna låtit vänta på sig. Nu vill Toyota redan nästa år komma ut med en modell på marknaden.

9 oktober 2014 av Carsten Nymann

Vätebilar där bensinmotorn är utbytt mot en så kallad bränslecell har varit på väg sedan slutet av kalla kriget.

Och nu ser det ut som att tekniken står på randen av ett genombrott.

Fram till den 19 oktober går en av världens största bilutställningar av stapeln i Paris och här visar det japanska bilmärket Toyota upp en vätebil som kommer ut på marknaden redan nästa år.

Vattenånga från avgasröret

En vätebil som Toyotas FCV (Fuel Cell Vehicle) använder flytande väte som bränsle.

Men i stället för att förbrännas i en förbränningsmotor leds vätet över i en batteriliknande cell, där den möter och reagerar med syre från luften.

Mötet resulterar i en energiurladdning, som bränslecellen använder till att driva en elmotor, medan spjälkade joner från respektive väte och syre slås ihop och blir till vatten.

I realiteten betyder det att vätebilens avgaser består av ren vattenånga.

Infrastrukturen är ett problem

Tills vidare har de få vätebilar som existerar på marknaden varit extremt dyra, byggda i begränsade upplagor och endast erbjudits via speciella leasingprogram – ofta till myndigheter och organisationer.

Den största återstående utmaningen för vätebilarna är infrastrukturen, då det i de flesta länder är långt mellan vätestationerna, som är avsevärt dyrare att anlägga än en vanlig tankstation för bensin och diesel.

Läs också

PRENUMERERA PÅ ILLUSTRERAD VETENSKAPS NYHETSBREV

Du kan ladda ned ditt gratis specialnummer, Vår extrema hjärna, så snart du har beställt vårt nyhetsbrev.

Kanske är du intresserad av...

Hittade du inte vad du söker? Sök här: