X-prize racercars

Race mot framtiden

Om några år kör vi till jobbet i i bilar som knappt förorenar, behöver tankas en gång i veckan och är nästan ljudlösa. Det har den senaste X Prize-tävlingen visat. 2010-talets bil är strömlinjeformad, lätt och drivs av alkohol och el.

21 februari 2011 av Henrik Bendix

Framtidens familjebil ser häftig ut. Den är kompakt och strömlinjeformad, och hjulen är placerade en bit från kupén. Bilen består av lättviktsmaterial och väger därför mindre än 400 kilo. Den futuristiska bilen körs på etanol, mer känd som alkohol och framställd av koldioxidneutral biomassa, och viktigast av allt: den kan köras över 43 kilometer på en mängd biobränsle som motsvarar en liter bensin.

The Very Light Car från företaget Edison 2 är det fordon som bäst kan ersätta de förorenande bilar vi använder i dag, och den kan, märk väl, göra det med detsamma – den är redo att köra ut i trafiken. The Very Light Car är nämligen inte bara en slumpmässig framtidsvision, som visas fram på bilutställningar för att därefter snabbt falla i glömska. Det är en produktionsklar bil, som tillfredsställer höga krav på säkerhet och komfort.

Därför var det The Very Light Car som vann förstapriset på hela fem miljoner dollar i den tävling som nyligen anordnades av organisationen X Prize. Personerna bakom organisationen försöker nå tekniska genombrott till nytta för mänskligheten, och nu har turen alltså kommit till våra bilar.

De häftiga bilarna skall vara klara att säljas

Tävlingens fulla namn är The Progressive Automotive X Prize, då huvudsponsorn är den amerikanska försäkringsgiganten Progressive. Tävlingens uttryckliga mål är att inspirera till en ny generation av supereffektiva fordon, som kan minska beroendet av fossila bränslen och minska utsläppen av växthusgaser. Arrangörerna ställde en lång rad synnerligen hårda krav på deltagarna. Det handlade nämligen inte bara om att konstruera ett tekniskt vidunder, som kan köra superlångt på en droppe bränsle eller lite ström.

Ambitionerna var ännu större. Det skulle vara fordon som var redo att komma ut i handeln. De skulle kunna godkännas för körning på vanliga vägar, de skulle vara säkra att köra, de fick inte förorena särskilt mycket och de skulle kunna massproduceras till ett rimligt pris. Dessutom skulle deltagarna presentera en affärsplan, i vilken det gjordes sannolikt att de kan tillverka och sälja minst 10000 fordon om året från 2014. Det viktigaste kravet på fordonen var dock att de kan gå minst 100 miles på vad som motsvarar en gallon bensin. Det motsvarar 42,5 kilometer på en liter – cirka dubbelt så mycket som de mest bensinesnåla bilarna hos försäljarna kan klara i dag. Endast lätta hybridbilar närmar sig dessa siffror.

Bara en bil klarade alla stränga krav

Under våren 2009 hade 111 grupper från elva olika länder anmält sig till tävlingen. Förslagen till framtidens personliga fordon var vitt skilda, och många team hade försökt sig på att modifiera befintliga bilar, till exempel Toyota Prius. Efter den första utslagstävlingen i april 2010 återstod bara 322 team med sammanlagt 27 fordon. I nästa tävling i slutet av juni sorterades fler bort, så att endast tolv team fanns representerade i finalen i september. Efter finalen gavs förstapriset på fem miljoner dollar till den enda familjebil som klarade samtliga utmaningar.

The Very Light Car med plats för fyra personer och bagage visade att den klarar betydligt mer än kravet på 322 kilometer (200 miles) blandad stads- och motorvägskörning på en tankning – med de krävda 42,5 kilometrarna på en liter. Man delade även ut pengar till två andra team, för utöver att kora den bästa familjebilen skulle domarna också hitta det bästa alternativa fordonet i form av en mindre tvåsitsig stadsbil (eller pendlarbil) för kortare turer på upp till 161 kilometer. Det skulle fortfarande vara frågan om ”riktiga” fordon med sluten kupé, plats för två fullvuxna män, lyktor, signalhorn, vindrutetorkare och vad som annars hör till en bil.

2 el-bilar på andraplatsen

Liksom familjebilarna skulle de ha en rimlig acceleration och kunna köras i över 100 kilometer i timmen uppför en backe. Alltså inga tvålkoppsbilar med solceller på taket. Två tvåsitsiga, eldrivna fordon vann 2,5 miljoner dollar var. I fyrhjuliga Wave II, med det underliga utseendet, från Li-ion Motors kan två personer sitta sida vid sida, medan man sitter bakom varandra i den andra vinnaren, den tvåhjuliga, förklädda motorcykeln E-Tracer 7009 från X-Tracer Team Switzerland.

De båda elektriska bilarna kan köras långt mer än 42,5 kilometer på den mängd energi som finns i en liter bensin. Man kan dock undra varför det inte var en elbil som vann första priset på fem miljoner dollar. Det hänger ihop med att det finns gränser för hur många av de tunga batterierna man fylla en bil med. Därför är det också begränsat hur långt en elbil kan gå på en uppladdning, och just det är elbilarnas akilleshäl.

Framtiden tillhör elbilarna

Ingen fyrsitsig elbil kunde klara X Prize-kravet på en räckvidd över 322 kilometer, när det kombinerades med ett krav på en rimlig acceleration på 0–97 kilometer i timmen på mindre än 15 sekunder. Elbilarna med plats för hela familjen blev helt enkelt för tunga, när räckvidden skulle vara så stor – även om en av dem var mycket nära att klara kraven.

Den supereffektiva förbränningsmotorn hämtade hem segern åt den ultralätta och aerodynamiska The Very Light Car, men det ändrar inte på det faktum att framtiden tillhör elbilarna. Tävlingens resultat visar att elfordon är alldeles utmärkta för de flesta körbehov, men att framtidens batterier måste ha en högre energitäthet och lägre vikt – så att elbilarna inte får slut på ström för tidigt.'

Ett riktigt bra alternativ till framtidsfordon finns således redan. Nu är det möjligt att köra dubbelt så långt på en liter som vi gör i dag. Frågan är bara om vi är villiga att byta inställning till hur en bil skall se ut och vara konstruerad.

Tema

Läs också

PRENUMERERA PÅ ILLUSTRERAD VETENSKAPS NYHETSBREV

Du kan ladda ned ditt gratis specialnummer, Vår extrema hjärna, så snart du har beställt vårt nyhetsbrev.

Kanske är du intresserad av...

Hittade du inte vad du söker? Sök här: