nb_u06 Nissan Le Mans

Nissan vill vinna Le Mans med personbilsteknik

Normalt sipprar tekniken från biltillverkarnas racerbilar ner på de vanliga personbilarna. Med en ny racerbil till Le Mans-loppet har Nissan vänt på steken.

5 februari 2015 av Carsten Nymann

Det årliga, 24-timmars racerloppet i Le Mans är biltillverkarnas lekplats, där ny teknik utsätts för det ultimata stresstestet.

Teknologiska landvinningar som turbo-laddare och hybridmotorer har tidigare bevisat sitt värde här, innan de har rullats ut i personbil-kundernas nya bilar.

Men den här veckan vände japanska Nissan på konceptet.

Turbomotor drar framhjulen

Med racerbilen GT-R LM Nismo har ingenjörerna nämligen adopterat karaktärsdrag som normalt hör hemma i vanliga familjebilar.

GT-R LM Nismo är framhjulsdrivna, vilket betyder att bilens 550 hk starka V6-turbomotor driver framhjulen. Normalt är racerbilar på bakhjulsdrivna.

Framhjulsdrift är säkrare

Med få undantag gick biltillverkarna ifrån bakhjulsdrift i personbilar under slutet av sjuttiotalet, för att framhjulsdrift är mer säkert och platsbesparande.

Men framhjulsdrift leder också till en ojämn viktfördelning i bilen, där vikten koncentreras i främre delen av bilen, vilket kostar sportsliga egenskaper.

Vardagsteknik i kamp mot sportvagnar

Därför har racerbilar och renodlade sportvagnar hittills hållit fast i bakhjulsdriften.

Nissans Le Mans-racerbil blir en exponent för hur långt utvecklingen av den framhjulsdrivna bilen har kommit.

Racerbilar donerar ny teknik

Även Formel 1-sporten har tidigare ynglat av sig ny spännande teknik. Om traditionen följs får vi i framtiden möjligtvis framhjulsdrivna sportvagnar för gatubruk från Nissan.

Läs också

PRENUMERERA PÅ ILLUSTRERAD VETENSKAPS NYHETSBREV

Du kan ladda ned ditt gratis specialnummer, Vår extrema hjärna, så snart du har beställt vårt nyhetsbrev.

Kanske är du intresserad av...

Hittade du inte vad du söker? Sök här: