Hur fungerar ett alkolås?

Man hör ofta att bussar, lastbilar och kanske även personbilar skall utrustas med ett alkolås, som skall förhindra att en påverkad förare kör bilen. Hur fungerar ett sådant lås?

1 september 2009

Ett alkolås fungerar i princip på samma sätt som de alkoholmätare som poliser är utrustade med, när de stoppar bilister och kontrollerar om de håller promillegränsen. Skillnaden är bara att ett alkolås är kopplat till bilens tändning. Om låset registrerar för mycket alkohol i utandningsluften, kan bilen inte startas. Rent tekniskt skiljer man mellan två typer av kompakta alkoholmätare, som bygger antingen på en bränslecell eller på en halvledare. Alkohol kan verka som bränsle i en bränslecell, där kemisk energi omvandlas till en elektrisk ström. Strömstyrkan är proportionerlig mot mängden alkohol i utandningsluften, som enkelt kan omräknas till promille alkohol i blodet. I den andra typen av alkoholmätare hettas ett halvledarmaterial upp, varpå det reagerar med syret i luften. Syret reagerar dock hellre med alkoholen i utandningsluften från en påverkad person, och när det sker, sjunker det elektriska motståndet i halvledaren. Det kan registreras och räknas om till promille. Båda metoderna är väldigt exakta – osäkerheten ligger i storleksordningen 0,05 promille. I synnerhet i Sverige har alkolås snabbt blivit populära. Många åkerier och bussbolag har till exempel installerat dem i sina fordon. Det pågår även ett försök, där dömda rattfyllerister får lov att behålla körkortet bara om de installerar ett alkolås i sin bil. På längre sikt är det mycket möjligt att alkolås blir standardutrustning i alla nytillverkade bilar.

Läs också

PRENUMERERA PÅ ILLUSTRERAD VETENSKAPS NYHETSBREV

Du kan ladda ned ditt gratis specialnummer, Vår extrema hjärna, så snart du har beställt vårt nyhetsbrev.

Kanske är du intresserad av...

Hittade du inte vad du söker? Sök här: