Tesla Motors

Elbilar utmanar räddningsmanskap

Framöver kommer det att finnas många fler elbilar på vägarna. Batterier och starkström under motorhuven gör att räddningspersonal måste ta särskilda hänsyn, när elbilarna är inblandade i olyckor.

16 maj 2013 av Carsten Nymann

I mer än 100 år har trafikolyckor med bensin- och dieseldrivna personbilar hört till vardagen för räddningsmanskap världen över.

Med lanseringen av moderna modeller som Nissan Leaf, Renault Zoe och Tesla Model S kommer emellertid elbilarna i framtiden att spela en allt större roll i trafiken – och därmed också i olycksstatistiken. Flera tusen battericeller och kablar med starkström under panelerna gör att elbilarna innebär nya utmaningar för räddningspersonalen, som är van vid bensintankar och förbränningsmotorer.

Den amerikanska elbilstillverkaren Tesla Motors har därför ställt en fabriksny bil till förfogande för en instruktionsvideo, i vilken man lär sig att skära och klippa loss fastklämda passagerare, utan att de elektriska installationerna ställer till problem.

Se videon här:

Läs mer

I Illustrerad Vetenskap nr 9/2013 kan du läsa mycket mer om elbilar. Som prenumerant kan du ladda ned artikeln i PDF genom att klicka på knappen härnedan.

Läs också

PRENUMERERA PÅ ILLUSTRERAD VETENSKAPS NYHETSBREV

Du kan ladda ned ditt gratis specialnummer, Vår extrema hjärna, så snart du har beställt vårt nyhetsbrev.

Kanske är du intresserad av...

Hittade du inte vad du söker? Sök här: