Crashtest af biler

Amerikanaren brakar in i modern familjebil

I dag kan passagerare överleva bilolyckor som i en Chevrolet Bel Air från 1950-talet skulle ha betytt döden. Genom krocktest har bildesignerna förbättrat säkerheten i moderna bilar bland annat genom att utveckla krockkuddar och stötdämpande zoner.

20 januari 2015 av Jens Trabolt

Bilsäkerheten har förbättrats markant sedan 1950-talets Chevrolet Bel Air

Genom att låta bilar kollidera i kontrollerade krocktest har ingenjörer förbättrat bilsäkerheten under årtionden. Sedan Chevrolet Bel Air producerades på 1950-talet har bilarna bland annat utrustats med säkerhetsbälten, nackkuddar och deformerbara rattstänger så att chauffören inte behöver riskera att spetsas.

I tidslinjen nedan kan du läsa om några av de stora förbättringar av bilsäkerheten Chevrolet Bel Air rullade ut på landsvägarna:

? 1960-talet: Spetsning undviks

I en äldre bil som Chevrolet Bel Air blev föraren ofta spetsad av rattstången vid en frontalkrock. I slutet av 60-talet utrustades de flesta bilar därför av deformerbara rattstänger, som knäcks eller viks ihop för att skydda passageraren.

? 1970-talet: Bälten införs

En av de första sakerna ingenjörerna upptäckte när de började krocktesta bilar var att även vid kollisioner i låg hastighet (10-15 kilometer i timmen) for passagerarna in i bilens interiör. Säkerhetsbälten blev därför standard från cirka 1975.

Alla bilar har dessutom sedan 1975 varit designade så att bilen trycks ihop på ett planerat sätt och skyddar passagerarna i kupén. I dag är alla tänkbara delar, så som motor och hjulupphängning designade för att vikas ihop på ett bestämt sätt.

? 1990-talet: Brandrisken minskas

Vid frontalkrockar kan bensinslangar rivas ut och bensin som rinner ut kan utgöra en allvarlig brandfara. För att begränsa läckage av brandfarliga ämnen stänger sensorer av bensintillförseln vid kollisioner. Systemet infördes på 1990-talet i de flesta bilar.

Tidigare bestod bilarnas sidor också bara av en tunn karrosseriplåt. Men genom otaliga krocktest har ingenjörerna hittat det optimala sättet att minska skadorna vid sidokollisioner och i dag är bilens sida utrustad med bjälkar av extrastarkt stål – så kallat sidokollisionsskydd.

? 2000-talet: Krockkuddarnas intåg

Krocktesten har lärt ingenjörerna att uppblåsbara luftkuddar kan skydda passagerarna från att kastas in i bilens interiör vid kollisioner. Krockkuddar blev därför standard i de flesta bilar år 2000.

I dag krocktestas bilar också för att se hur bra de skyddar fotgängare vid en eventuell krock. Moderna bilar har sedan 2008 varit utrustade med fotgängarvänliga kofångare utan vassa kanter och aktiva motorhuvar som lyfter sig vid en krock för att skapa maximalt avstånd till hårda komponenter så som motorer.

Från Chevrolet Bel Air till modern bilsäkerhet

Sätt dig bakom ratten och cruisa genom vår artikel om bilsäkerhetens tekniska landvinningarna:

Läs också

PRENUMERERA PÅ ILLUSTRERAD VETENSKAPS NYHETSBREV

Du kan ladda ned ditt gratis specialnummer, Vår extrema hjärna, så snart du har beställt vårt nyhetsbrev.

Kanske är du intresserad av...

Hittade du inte vad du söker? Sök här: