Volvo batteries

Bilen är ett rullande batteri

Bilbatteri: Svensk forskare bygger in batterier i dörrar, tak och motorhuv.

25 februari 2014

Det stora bilbatteriet tillhör historien

Är det upp till den svenske ingenjören Per-Ivar Sellergren, som är anställd på Volvo, hör det klumpiga och tunga bilbatteriet till historien. Under tre och ett halvt år har Sellergen och kollegor tillsammans med forskare vid brittiska Imperial College London arbetat på att utveckla ett bilbatteri, som är helt integrerat i bilens kaross.

Nanobatterier och superkondensatorer

Batteriet består av en sandwich av kolfiber, nanobatterier och superkondensatorer, som formas till karossdelar och härdas i en ugn. Ut ur ugnen kommer ett material som direkt kan ersätta till exempel motorhuv, dörrsidor och baklucka.

Nanomaterial utmärker sig genom att vara både lättare och starkare än stål, och eftersom det gör standardbatteriet överflödigt, sparar det både vikt och utrymme i bilen. Samtidigt har materialet en så hög kapacitet att det kan användas som energikälla i elbilar. En uppladdning räcker till en körning på 130 kilometer, medan bilens egenvikt reduceras med 15 procent.

Ordboken

Superkondensator: Elektrisk komponent som används för att lagra laddning i en elektrisk krets. Mer hållbar och energieffektiv än dagens batterier.