Virtual Cable

Dator gör det lättare att köra bil

Datorer kommer att vända upp och ned på hur vi kör bil. Det blir både lättare och säkrare att röra sig i trafiken.

26 mars 2012 av Henrik Bendix

Sätt dig i bilen och berätta vart du vill åka. Luta dig tillbaka i sätet och slappna av, medan bilen säkert tar dig till din destination. Du behöver inte röra vare sig ratt eller pedaler under färden. I stället kan du använda tiden till att läsa tidningen eller ta en tupplur.

Så ser framtiden ut för bilisterna. Bilturen blir inte bara mindre krävande och mer behaglig. Den blir också mycket säkrare, eftersom datorsystemen är snabbare än människan på att upptäcka och reagera på farliga situationer. Förhoppningsvis kan tekniken hjälpa till att minska det stora antalet trafikdödade – varje dag dör det mer än 3000 personer i trafikolyckor över hela världen.

Radar, laser och GPS är ögon

De självkörande bilarna är redan verklighet på försöksbasis. I USA och Tyskland experimenterar man för fullt, och italienska robotbilar har gjort resan från Italien till Kina. Modern teknik, som avancerade laser- och radarsystem, videokameror och GPS, garanterar att bilarna hittar vägen, stannar vid rött ljus och inte kolliderar med något eller någon på vägen.

Hittills har de automatiska fordonen alltid haft en människa sittande redo bakom ratten, när de har rört sig runt i trafiken bland andra trafikanter – en människa som kan gripa in, om bilen inte uppför sig som den skall när det händer något oväntat.

Även om man lyckats göra resor på drygt 100 mil genom både landsbygd och städer helt utan mänsklig inblandning, saknas det fortfarande en del forskning och utveckling, innan de självkörande bilarna blir vardag. Långt innan vi helt kan släppa ratten kommer en lång rad nya tekniker att revolutionera vårt sätt att köra bil. Säkerheten kommer till exempel att öka med system som gör det lättare att orientera sig utan att man behöver ta blicken från vägen.

Data på vindrutan

En stor del av trafikolyckorna beror på ouppmärksamma bilister, som tittar bort från trafiken, och här kan en så kallad head-up-display (HUD) vara till hjälp. I stället för att titta på instrumentbrädan för att få upplysning om hastigheten eller färdvägen får föraren all viktig information projicerad upp på framrutan, som han ju redan tittar ut genom. Väl att märka blir det i form av en halvgenomskinlig bild, så att han inte förbiser något annat.

HUD är en teknik som först användes i flygplan, men som nu håller på att ta sig in i bilar. Vissa dyra modeller är redan utrustade med framrutedisplay, som kan upplysa föraren om hastighet, färdväg (via GPS) och trafikförhållanden, till exempel om det råder omkörningsförbud.

Se genom mörker och dimma

De befintliga HUD-systemen är fortfarande rätt så enkla, men tekniken är under snabb utveckling. Bilens navigationssystem kommer till exempel att bli mer intuitivt att använda, om man istället för pilar nedtill på framrutan presenteras för en linje, som ser ut som om den svävar över vägen – som om man bara skall följa en kabel, som är spänd över hela rutan.

Det amerikanska företaget MVS är i full färd med att utveckla ett sådant system kallat ”virtual cable”. Här ser föraren i framrutan hela tiden en röd linje, som markerar rutten, så att han aldrig behöver ta blicken från vägen.

Nya, kompakta laserprojektorer kan skapa rörliga bilder i färg direkt på framrutan, och riktigt intressant blir det, när föraren kan få information från bilens olika sensorer på det sättet. Redan nu finns det bilar som varnar om man håller på att köra in i något eller ofrivilligt börjar byta fil. I framtiden får bilisterna närmast supersinnen i form av sensorer, som till exempel gör det möjligt att se på natten och i tät dimma.

Med hjälp av teknik som infrarödkameror, radar och laser kan bilen avläsa omgivningen bättre än människor kan, i varje fall under svåra förhållanden.

Bilens förare kan till exempel få sig förevisat hur vägen buktar sig längre fram, även om han inte kan se det med egna ögon. Färgade kurvor på framrutan kan markera vägens kanter, så att det blir lättare att hålla sig på den. Biltillverkaren General Motors arbetar just nu på att utveckla en sådan teknik.

Tema

Läs också

PRENUMERERA PÅ ILLUSTRERAD VETENSKAPS NYHETSBREV

Du kan ladda ned ditt gratis specialnummer, Vår extrema hjärna, så snart du har beställt vårt nyhetsbrev.

Kanske är du intresserad av...

Hittade du inte vad du söker? Sök här: