Växthuseffekt blir till bränsle och plast

Koldioxid från fossila bränslen är den stora boven bakom den människoskapade växthuseffekten. Flera forskargrupper arbetar emellertid nu på att utveckla metoder för att omvandla koldioxid till en värdefull resurs, som kan utnyttjas för produktion av ström, syntetiska bränslen och plast. Idén är enkel: ta bort en syreatom från koldioxiden (CO2), så har man kolmonoxid (CO), som kan förbrännas direkt eller omvandlas till syntesgas, via en katalytisk reaktion med väte. Syntesgasen kan användas vid tillverkning av flytande bränsle eller plast. Det sistnämnda är känd teknik – utmaningen är att ta bort syreatomen från koldioxiden. Enklaste sättet att omvandla koldioxid till kolmonoxid är att värma upp gasen till 2400 °C, då reaktionen sker spontant. Forskare vid Sandia National Laboratories i New Mexico har dock utvecklat en metod i vilken omvandlingen sker vid lägre temperatur. Reaktorn består av roterande keramiska ringar, som värms upp till 1500 °C med koncentrerat solljus och därefter kyls av genom att man tillför koldioxid. Därmed stjäl keramiken syreatomer från koldioxiden, som blir till kolmonoxid. När kolmonoxiden förbränns, omvandlas en tiondel av solljusets energi till ström och värme, visar beräkningarna.