Växter fulla med plast

Nu kan forskarna tillverka plast och bränsle av växtsocker i stället för av olja

1 september 2009

Framöver kommer plast och bränsle att växa på träden. Forskare vid Pacific Northwest National Laboratory i USA har utvecklat en ny och effektiv metod för att omvandla vanligt växtsocker till kemiska byggstenar, som kan bearbetas till plast eller bränsle och därmed ersätta olja som råmaterial. Metoden utnyttjar naturens mest utbredda socker, glukos, för att framställa ämnet hydroxymetylfurfural (HMF). HMF kan användas som byggsten vid produktion av polyester och andra typer av plast eller omvandlas vidare till dimetylfuran (DMF), som kan fyllas direkt i tanken som bränsle. Man har redan utvecklat effektiva metoder för att framställa glukos ur cellulosa – den centrala byggstenen i oätligt växtmaterial som stjälkar, träd och gräs, som är olämpligt som människoföda. Genom att omvandla cellulosa till glukos och vidare till plast eller biobränsle blir det möjligt att utnyttja restprodukter från jord- och skogsbruket, till exempel halm och träflis. Medan den metod man hittills använt för att omvandla glukos till HMF skapar många orenheter, omvandlar den nya metoden glukos till nästan helt rent HMF och därmed blir tekniken intressant för industrin.