Växter blir till kol på 12 timmar

I naturen tar det flera miljoner år att bilda kol av organiskt material, och i laboratorier har det tidigare krävts stora mängder energi. Nu har emellertid kemister vid Max Planck-institutet i Potsdam uppfunnit en enkel metod, som kan göra kol på endast tolv timmar. Receptet lyder: ta lite växtmaterial, till exempel blad, halm, träbitar eller spannmål, och lägg det i en vanlig tryckkokare. Sedan tillsätter man vatten och lite järnoxid, och när blandningen har stått lufttätt och under tryck i tolv timmar vid 180 grader kan man öppna locket igen. Nere i vattnet flyter nu små kolpartiklar. Kolatomerna i växternas sockermolekyler har nämligen skilt ut sig och blivit till rent kol. Kolpartiklarna kan antingen brännas eller bearbetas till bensin eller diesel. Med metoden har man banat väg för en ny miljöriktig energikälla baserad på biomassa, anser forskarna.