Vattenånga och laser skall driva överljudsplan

Ett litet testflygplan har genomfört en epokgörande jungfrutur

1 september 2009

Att få ett litet pappersflygplan att flyga några meter verkar inte vara någon stor bedrift. Icke desto mindre har ett sådant experiment fått forskarna att hoppa högt. Japanska forskare har nämligen bevisat att det går att använda vatten uppvärmt med hjälp av laser för att driva ett litet flygplan. Om de lyckas överföra tekniken till större flygplan, kommer det att få enorma konsekvenser. Ångflygplan blir mycket lättare än dagens konventionella plan, då de varken behöver ha med sig motor eller bränsle. Den enkla konstruktionen utan rörliga delar gör dessutom planen billiga att tillverka, och därför kan små engångsplan exempelvis användas till meteorologiska och geologiska mätningar inne i stormar, åskväder eller i en vulkan under utbrott. Planet drivs från marken med hjälp av laserstrålar. Dessa skall träffa paneler som tillverkats av speciella legeringar. Dessa så kallade SMA-paneler ändrar form beroende på temperatur. Flera hinder måste dock övervinnas, innan det nya planet kan bli en realitet. För det första krävs en väldigt kraftig laser som kan avfyras en gång i sekunden. För det andra kan planet vara svårt att träffa för att det flyger fort och för att turbulensen i atmosfären böjer av laserljuset.