Världens bästa spegel

Ny spegel reflekterar 99 procent av allt ljus

1 september 2009

Amerikanska forskare från företaget 3M har lyckats tillverka den effektivaste spegeln hittills. Spegeln reflekterar 99 procent av allt ljus som träffar den. Därmed kan vi se fram emot mer ljusstarka skärmar på framtidens bärbara datorer och elektroniska fickkalendrar. Den nya uppfinningen kommer även att kunna användas vid framställning av nya former av kosmetika och dekorativt presentpapper. Konstruktionen av den nya spegeln är inspirerad av fjällen som sitter på en fjärils vingar. Den är uppbyggd av plast, som ligger i hundratals tunna lager ovanpå varandra. Varje lager är utformat för att reflektera en bestämd våglängd av det synliga ljuset. Samtidigt manipulerar forskarna med ljuset genom att mycket noga avpassa tjockleken på plasten i de enskilda lagren. Därmed uppnås att det reflekterade ljuset samlas och förstärks. De finaste traditionella speglarna, till exempel speglarna i ett rymdteleskop, reflekterar maximalt 95 procent av det inkommande ljuset. Detta kan inte överträffas av traditionella speglar, som består av ett stycke glas med en tunn metallfilm baktill. Den nya spegeln är en så kallad dielektrisk spegel. Sådana har funnits i flera år men har fungerat maximalt bara när ljuset kommit rakt framifrån. Detta problem är nu löst i med uppfinnandet av den nya spegeln. Forskarna har uppfunnit en metod, som innebär att tunna lager av två plastsorter värms upp och dras ut till tunna strängar, som därefter läggs lager på lager. Resultatet blir en supertunn spegel som fungerar oavsett vilket håll ljuset kommer ifrån.