Varför har flygplan inte en yta som golfbollar?

Fördjupningar på en golfboll minskar friktionen. Kan man spara bränsle genom att ge flygplan likadan yta?

1 september 2009

De många små fördjupningarna på en golfboll får den mycket riktigt att flyga längre. Det gör de genom att de skapar ett tunt, turbulent gränslager runt golfbollen, när den susar genom luften. Detta lager minskar luftmotståndet, men man kan inte omedelbart överföra effekten till vingarna på ett flygplan, då luftströmmen runt en böjd vinge är helt annorlunda än runt en rund golfboll. När luft strömmar över en flygplansvinge, rör den sig först jämnt utan att skapa virvlar. En bit in på vingen skapas små virvlar som stör strömningen, och försök visar att även små förändringar av vingens yta har mycket stor betydelse för var virvlarna uppstår. Till exempel kan luftmotståndet minskas om man med en laser borrar flera miljoner små hål längst fram på flygplansvingen. Man har också försökt sig på andra former av modifikationer av flygplansvingar, så även om ytan på flygplansvingar knappast kommer att likna ytan hos golfbollar, är det mycket tänkbart att man en gång överger de helt och hållet släta vingarna.

Läs också

PRENUMERERA PÅ ILLUSTRERAD VETENSKAPS NYHETSBREV

Du kan ladda ned ditt gratis specialnummer, Vår extrema hjärna, så snart du har beställt vårt nyhetsbrev.

Kanske är du intresserad av...

Hittade du inte vad du söker? Sök här: