Valens fenor gav idé till ny flygplansvinge

1 september 2009

En flygplansvinges framkant är helt slät, men amerikanska forskare har nu funnit att det inte är den optimala formen. Test i en vindtunnel har visat att om vingens främre kant istället har samma form som knölvalens karakteristiska taggiga fenkant, ger det en både mer ekonomisk och säkrare flygning. När luften glider över en flygplansvinge, som har samma knölar som en knölvals fenor, bildas små virvlar av luft mellan bulorna. Dessa små virvlar gör att luftströmmen bättre kan hänga kvar på vingens ovansida. Därmed kan vinkeln mellan vingens plan och flygriktningen ökas med upp till 40 procent utan att man förlorar lyftkraften. Det ger ett mer lättmanövrerat flygplan – inte minst vid låga hastigheter, som under start och landning. Förutom åtta procent bättre lyftkraft ger den taggiga vingen även 32 procent mindre luftmotstånd, och det medför lägre bränsleförbrukning. Eftersom man samtidigt inte behöver förse vingen med de tekniska anordningar som normalt monteras för att styra luftströmmen, blir det färre saker som kan gå sönder, och mer plats för bränsle inne i vingen. Därmed blir planet säkrare, och kombinationen av mer bränsle och låg förbrukning ger en större räckvidd. Får forskarna bakom testet bestämma, kommer alla passagerarplan om tio år att ha vingar som liknar knölvalens fenor.

Läs också

Kanske är du intresserad av...

Hittade du inte vad du söker? Sök här: