Urstark ballong skall vara himlens godståg

Boeing utvecklar luftskepp för att frakta gods till öde delar av jorden

1 september 2009

År 2012 sänder den amerikanska flygplanstillverkaren Boeing upp ett knappt 100 meter långt och 36 meter högt luftskepp. Farkosten, som utvecklas i samarbete med det kanadensiska företaget SkyHook International, skall användas till att på ett billigt och miljövänligt sätt frakta gods till och från avsides belägna områden, till exempel Antarktis eller den brasilianska regnskogen. Ballongkroppen fylls med helium, som bär fartygets egenvikt. På varje sida av luftskeppet sitter två propellrar, som skall lyfta den upp till 40 ton tunga last som hänger i en sele under luftskeppet. Med en räckvidd på 370 kilometer på en tank lämpar skeppet sig för godstransport till otillgängliga områden, där det inte finns vägar och där det både miljömässigt och ekonomiskt skulle vara dyrt att utveckla infrastrukturen. På Boeing föreställer man sig att i synnerhet företag som arbetar med gruvdrift, olje- och gasutvinning och byggprojekt kommer att efterfråga farkosten. Planen är än så länge att producera 50–60 exemplar av det nya luftskeppet, som har döpts till JHL-40. Även i Europa har det tidigare funnits planer på att utveckla ett modernt luftskepp för godstransport, den så kallade Cargolifter, som skulle kunna lyfta 160 ton. År 2002 gick det tyska företaget bakom projektet emellertid i konkurs, och det ambitiösa projektet skrinlades. I stället är det nu JHL-40 som skall återuppliva de stora luftskeppens era. På 1920- och 1930-talen förband gigantiska luftskepp, så kallade zeppelinare, Europa och Amerika likt flygande oceanångare, men den tyska Hindenburgs tragiska brand 1937 satte punkt för luftskeppens era.

Läs också

PRENUMERERA PÅ ILLUSTRERAD VETENSKAPS NYHETSBREV

Du kan ladda ned ditt gratis specialnummer, Vår extrema hjärna, så snart du har beställt vårt nyhetsbrev.

Kanske är du intresserad av...

Hittade du inte vad du söker? Sök här: