Tvättmaskin tvättar med en kopp vatten

Snart behöver det kanske inte gå åt stora mängder vatten och elektricitet när vi tvättar kläder. Forskare vid University of Leeds har nämligen utvecklat en tvättmaskin, Xeros, som till varje tvätt endast använder en enda kopp vatten blandat med tvättmedel. Maskinens hemlighet är tjugo kilo plastchips, som tillsätts innan tvättmaskinen startas. Chipsen är gjorda av ett material som absorberar den smuts som i kombination med vatten och tvättmedel löses upp från kläderna i tvättmaskinen. Forskarna har med framgång tagit bort alla typer av vardaglig smuts, såsom kaffe och läppstift. En fördel med tekniken är att kläderna på grund av den begräsande vattenmängden är så gott som torra när de tas ut ur maskinen. Dessutom är energiförbrukningen så låg som två procent av vad en vanlig tvättmaskin drar. Forskarna arbetar för närvarande på att utveckla chipsens hållbarhet. De nu använda fungerar i upp till 100 tvättar, eller vad som motsvarar sex månader, varefter effekten avtar. Förutom på chipsens levnadstid, ligger fokus på att finna ett miljövänligare material än plast. En tvättmaskin står i ett genomsnittligt hushåll för cirka 13 procent av den dagliga vattenförbrukningen.