Tunnel binder ihop Istanbul

Konstruktionen kommer att stå emot världens kraftigaste jordskalv

1 september 2009

Istanbul i Turkiet är en delad stad. Bosporen delar staden i en europeisk och en asiatisk del, men nu skall en järnvägstunnel skapa en snabb och bekväm förbindelse mellan stadens båda delar. Tunneln blir 11,2 kilometer lång och kommer att bestå av tre delar: en borrad tunnel på 9,8 kilometer, en sänktunnel på 1,4 kilometer samt några kortare bitar grävd tunnel. En av de stora tekniska utmaningarna för ingenjörerna blir att koppla ihop den runda, borrade tunneln med de fyrkantiga sänktunnlarna. Håller tidsplanen skall det finnas ett hål från Europa till Asien nästa år, och 2010 väntas förbindelsen tas i bruk. Tågen skall färdas under Bosporen i 100 kilometer i timmen och transportera 75000 passagerare per timme. Projektet kostar cirka 2,5 miljarder euro. Priset är så högt för att Istanbul ligger i en jordskalvszon, och det ställer enorma krav på säkerheten. På det djupaste stället skall sänktunneln ligga 56 meter under vattnet – djupare än någon annan sänktunnel. Rören grävs ned så djupt att de går fria från den våta sanden på sundets botten. Då undviker man att sanden sjunker under skakningarna och skadar rören. Tunneln får extremt tjocka betongväggar, och sänktunneln skall ligga i en djup ränna, som stabiliserar den.

Läs också

PRENUMERERA PÅ ILLUSTRERAD VETENSKAPS NYHETSBREV

Du kan ladda ned ditt gratis specialnummer, Vår extrema hjärna, så snart du har beställt vårt nyhetsbrev.

Kanske är du intresserad av...

Hittade du inte vad du söker? Sök här: