Nytårsquiz 2016

Tippa 13 rätt 2016: Här är vinnarna

För ett år sedan sjösatte vi vår vetenskapliga tipskupong och bad er förutspå vetenskapen 2016. Här är svaren – och vinnarna!

20 december 2016

Av de totalt 97 inskickade svaren fanns det ingen som hade 13 rätt. Men det fanns två som lyckades få tio rätt.

De lyckliga/skickliga vinnarna är:

• Felix Kjellman, Västerhaninge
  • Anders Johnsson, Kallinge

Vinnarna belönas med varsin fin Illustrerad Vetenskaps Årsbok 2016 och har redan meddelats om att de har vunnit.

Om du vill vara med och förutspå den vetenskapliga utvecklingen under det kommande året så var med i tävlingen och fyll i vår nya tipskupong: TIPPA 13 RÄTT – 2017.

Här är de rätta svaren för 2016:

1) Avfyrade världens största flygplan, Stratolaunch Carrier Aircraft, för första gången en raket?

Svar: Nej.

Förhoppningen är att Microsoftgrundaren Paul Allens jätteflygplan ska ge sig ut på en första flygning innan 2020 uppger The New York Times.

2) Invigdes det kinesiska jätteteleskopet FAST enligt planerna i september?

Svar: Ja.

Kineserna invigde FAST-teleskopet som har en ytarea motsvarande 30 fotbollsplaner i slutet av september 2016.

3) Upptäckte de kinesiska jätteteleskopet FAST en ny pulsar (en stjärna som skickar ut pulserande elektromagnetisk strålning)?

Svar: Ja.

Under en test strax innan lanseringen fångade FAST-teleskopet en signal från en pulsar som befinner sig 1 351 ljusår bort.

4) Fanns Storedots mobilladdare ute i julhandeln och minskade laddningstiden för en smartmobil till några få minuter?

Svar: Nej.

Storedots metod för blixtsnabb laddning av smartmobilers batterier har ännu inte kommit ut på marknaden.

5) Invigde ryska Orbital Technologies sitt rymdhotell och checkade in sina första gäster?

Svar: Nej.

Ryssarnas planer på ett rymdhotell i omlopp runt jorden på 350 kilometers höjd har skjutits upp på obestämd tid.

6) Kom solskyddspillret ut på marknaden innan sommarsemestern?

Svar: Nej.

Även om forskare från Oregon State University i USA har kommit fram till att många fiskar och fåglar naturligt producerar det UV-skyddande ämnet gadusol har forskarna ännu inte lyckats omsätta kunskapen till ett piller.

7) Fraktade World View-ballongen upp de första passagerarna till 30 kilometers höjd?

Svar: Nej.

Hittills har World View-ballongen endast genomfört obemannade flygningar. Företaget satsar enligt amerikanska medier på bemannade flygningar under 2017.

8) Var den utvidgade Panamakanalen klar för invigning i april?

Svar: Nej.

Den utvidgade Panamakanalen invigdes i juni. Utvidgningen tog nästan tio år och kostade 5,4 miljarder dollar.

9) Stiftade politikerna en lag om att alla danska hundar ska ha ett mikrochip som deras brittiska artfränder?

Svar: Nej.

I Danmark är märkning av hundar obligatoriskt och även om det i dag ofta sker via en injektion av ett mikrochip tillåter lagen fortsatt märkning genom tatuering i ljumsken eller örat.

10) Föddes det första barnet med tre genetiska föräldrar?

Svar: Nej.

... men Storbritannien godkände i december 2016 en lag om att kliniker kan ansöka om licens för att skapa barn med DNA från tre föräldrar från och med 2017. Metoden kan användas på kvinnor som riskerar att föra genetisk betingade, ärftliga sjukdomar vidare.

11) Kom Martin Jetpack ut på privatmarknaden?

Svar: Nej.

Martin Aircraft, som står bakom jetpacken, har ännu inte fått myndigheternas godkännande för kommersiellt eller privat bruk av jetpacken.

12) Skadades den första personen i en jetpackolycka?

Svar: Ja.

Nick Macomber, chef på Jet Pack International, störtade i marken under en testflygning i april. Han överlevde, men bröt käken och var tvungen att sys med 27 stygn.

13) Testade man blod som framställts av stamceller på människor?

Svar: Nej.

... men brittiska forskare hoppas att de första testen med små mängder blod ska kunna utföras på människor under 2017.