Tejp suger sig fast som spindelfötter

Ett tysk-amerikanskt forskarlag vid Max Planck-institutet i Stuttgart har utvecklat en limfri tejp, som tar tag i underlaget på samma sätt som spindlar och insekter gör, nämligen med hjälp av mikrohår. Efter studier av 600 leddjurs fötter tog forskarna sin utgångspunkt i spindlar och insekter, som har mikroskopiska hår på fötterna, vilka gör att de kan springa uppför lodräta väggar. Mikrohåren är formade som spatlar eller svampar och kan suga sig fast på lodräta underlag utan användning av vätska. Tejpen är tillverkad av plasten polyvinylsiloxan och har liknande mikrohår. Endast fem kvadratcentimeter tejp kan hålla fast en vikt på fem kilo på en vägg med en glatt yta. Tejpen kan återanvändas tusentals gånger, eftersom den är fullkomligt okänslig för damm, som helt enkelt försvinner mellan de små håren. Blir tejpen trots allt smutsig kan den tvättas i vanligt tvålvatten.