Taxihelikopter redo för start

Billig teknik skapar hybridflygplan för vardagsbruk

1 september 2009

Autogiron är ett mellanting mellan ett flygplan och en helikopter, som nu är på väg att återuppstå. Den hade sin storhetstid på 1920-30-talet, men blev omodern, när helikoptern uppfanns på 1940-talet. Nu vill det lilla företaget Groen Brothers Aviation i USA serietillverka flygplanet under namnet Hawk 4T. Autogiron har – som helikoptern – en stor horisontell rotor och liksom propellerplanet en vertikal propeller samt små vingar. Till skillnad från helikoptern har den dock ingen motor för att driva den horisontella huvudrotorn. Denna drivs enbart av den fartvind som planet utsätts för, när den vertikala propellern driver det framåt. De tester av Hawk 4T som hittills gjorts visar att autogiron har en toppfart på 200 km/t, en räckvidd på 900 kilometer och en maximal flyghöjd på 3500 meter. Autogiron saknar bara de sista godkännandena, innan produktionen kan påbörjas, och företaget har redan fått beställningar på 148 exemplar. Dessutom kommer en kinesisk kund att köpa mellan 200 och 500 autogiron att användas som lufttaxi. Autogiron är lätt att flyga, och samtidig är priset på cirka sex miljoner kronor lågt på marknaden för privatflygplan och små helikoptrar.

Läs också

PRENUMERERA PÅ ILLUSTRERAD VETENSKAPS NYHETSBREV

Du kan ladda ned ditt gratis specialnummer, Vår extrema hjärna, så snart du har beställt vårt nyhetsbrev.

Kanske är du intresserad av...

Hittade du inte vad du söker? Sök här: