Svamp producerar dieselolja

En svamp, som hittades på några grenar från Argentinas regnskogar, producerar dieselkolväten och kan sannolikt användas som bränsle. Svampen, som upptäcktes av Gary Stroble vid Montana State University, heter Gliocladium roseum och växer på insidan av ulmoträdets grenar. I dag är svamparna den enda kända organism som kan producera dieselkolväten. Forskarna arbetar fortfarande med analyser av svampen, men de vet nu att en begränsning av syretillförseln startar svampens dieselproduktion. Det som forskarna i synnerhet är entusiastiska över är dock det faktum att svampen kan växa i cellulosa, som är ett av de vanligaste organiska ämnena i naturen. Därmed är det nämligen både lätt och billigt att odla svampen.