Speglar skall varna plan för turbulens

Enkel uppfinning kan förbättra flygsäkerheten

1 september 2009

Med en laser på marken och en spegel monterad i nosen på passagerar- och fraktplan räknar en grupp forskare med att kunna stoppa köbildning i luftrummet. Idag begränsas flygtrafikens täthet bland annat av den kilometerlånga turbulenta luftvirvel som stora plan drar efter sig. Turbulensen kan få bakomliggande flygplan att störta, så trots att luftrummet över Europa och USA är överbelastat, arbetar man med ett säkerhetsavstånd efter varje plan på upp till drygt elva kilometer. Oftast är virvlarna betydligt mindre, och därför kan man göra trafiken tätare utan att åsidosätta säkerheten, om man kan mäta turbulensens faktiska utsträckning. Det har fått ett europeiskt forskarlag att utveckla ett nytt system för att mäta flygplansturbulens. En laser på marken sänder upp en stråle i luften framför planet. Där reflekterar bland annat dammpartiklar och droppar i atmosfären laserstrålen. Är luften turbulent, förändras reflektionsmönstret hela tiden, och dessa förändringar registreras av den specialutvecklade spegeln i planets nos. Utifrån dessa data kan en dator beräkna om luften framför planet är turbulent eller ej. För att skanna hela luftrummet måste spegeln, som är av aluminium, svänga från sida till sida drygt sju gånger i sekunden.

Läs också

PRENUMERERA PÅ ILLUSTRERAD VETENSKAPS NYHETSBREV

Du kan ladda ned ditt gratis specialnummer, Vår extrema hjärna, så snart du har beställt vårt nyhetsbrev.

Kanske är du intresserad av...

Hittade du inte vad du söker? Sök här: