Smörgås håller sig fräsch i tre år

Amerikanska soldater får långtidshållbart matpaket

1 september 2009

Efter att ha utrustat sina styrkor med atombomber, laserstyrda vapen och osynliga flygplan har USAs försvar nu uppfunnit en sandwich, som kan klara vad som helst – bortsett från att ätas. Fältprovianten är en läckerbit, som klarar att fällas från flygplan, hård behandling och extrema temperaturer. Sandwichen kan hålla sig färsk i tre år vid temperaturer på 26 grader Celsius. Problemet är normalt att vätska från pålägget tränger ut i brödet, så att smörgåsen blir blöt och oaptitlig. Det svampiga brödet erbjuder ideala växtbetingelser för mikroorganismer i brödet. Resultatet blir en möglig, blöt och trist smörgås. Detta problem har forskarna löst genom att hälla så kallade humectanter i ingredienserna, till exempel kyckling eller salami. Dessa ämnen ser till att vätskan stannar i pålägget och därmed inte ger oönskade bakterier någon chans att föröka sig. Smörgåsarna packas därefter i påsar av plastlaminat. Påsarna innehåller ämnen som tar bort syret och därmed hämmar nedbrytningen av maten. Det amerikanska försvaret kommer att ta den så kallade ”meal, ready-to-eat”- sandwichen i bruk år 2004.