nb_sciencethisweek

Senaste nytt från internationella forskningsmedier – vecka 11

Husväggar skickar urin i retur · Skanning avslöjar dolt HIV · Universums snabbaste stjärna flyger i 1200 km/s · Lik hittade efter 55 år · Solflygplan slår rekord.

12 mars 2015 av Karen Grubbe
  • Solar Impulse har satt sitt första rekord Ekoflygplanet, Solar Impulse 2, som drog iväg på sin 35?000 km långa tur i måndags, har redan satt sitt första rekord. Efter ett 11 timmar långt depåstopp i Muscat i Oman fortsatte flygplanet till Ahmedabad i Indien. Avståndet mellan de två städerna är 1?468 km och därmed är Solar Impulse 2 det soldrivna flygplan som har flugit längst utan att landa. Källa: Solar Impulse

• Hamburgs murar skickar tillbaka urinen Vill du inte ha urin på skorna? Då ska du inte urinera mot husväggarna i stadsdelen S:t Pauli i Hamburg. I ett försök att få bukt med stanken från offentlig urinering, har husväggarna sprejats med nano-beläggning som är extremt vattenavvisande. Kissar du mot väggen blir dina byxor därför våta. Källa: St. Pauli Pinklet Zurück

• Skanning avslöjar HIV:s gömställen En ny skanningsteknik kan avslöja var HIV gömmer sig i kroppen. I dag kan medicin få bort HIV från blodet, men sjukdomen dyker upp igen när patienten slutar med medicinen. Därför menar forskare att viruset måste överleva på andra ställen i kroppen t.ex. immunceller, där det kopierar sig självt mycket långsamt. Källa: Nature Methods

• Universums snabbaste stjärna flyger i 1200 km/s Universums snabbaste stjärna är den vita dvärgen, US 708, som rör sig med 1200 km/s. Det har ett internationellt team av astronomer nu räknat ut. Ursprungligen befann sig US 708 i ett system med två stjärnor medan dess partner exploderade som en supernova och slungade iväg den vita dvärgen i hög fart. Källa: Science

• Döda bergsbestigare dyker upp efter 55 år Två mumifierade lik har dykt upp på Mexikos högsta bergstopp, Pico de Orizaba. Bergsbestigare hittade liken på grund av att en av mumiernas huvud stack upp ur en glaciär nära toppen. De två mumierna som till synes håller om varandra är troligtvis två bergsbestigare som försvann i en lavin under en klättringsexpedition den 2 november 1959. Källa: Discovery

De två mumifierade liken hittades nära toppen av Pico de Orizaba.