scifi eternal life

Evigt liv

scifi teleport

Teleportering

Med teleportering kan transportmedel helt undvaras – i stället löses personerna upp, medan information om deras uppbyggnad blixtsnabbt sänds dit de är på väg.

6 maj 2013 av Søren Bjørn-Hansen

Fiktion:

Transportören från Star Trek fungerar genom att personens eller föremålens energimönster splittras i atomer och sänds iväg som data, varefter de sätts ihop igen. Besättningen kan på så sätt snabbt ”beamas ned” på en främmande planet.I filmen "Flugan" från 1986 försöker en vetenskapsman teleportera sig själv, men en fluga hamnar i den speciella kapseln tillsammans med honom. Det förvirrar datorn, som smälter ihop de båda – med fasansfulla konsekvenser.

Fakta:

Enligt vetenskapliga beräkningar krävs det något av en bredbandsförbindelse för att sända iväg endast en person. En människa upptar i rådata cirka 900 miljoner gigabytes. Med en Internetförbindelse på 10 gigabit/s skulle det ta 23 år att skicka ett mejl med en bifogad människa. Till det kommer problemen med att ta isär en individ och sätta ihop den igen. På Niels Bohr-institutet i Köpenhamn lyckades forskarna dock genomföra ett slags teleportering med hjälp av en ljusstråle 2006.

Illustrerad Vetenskap bedömer: På gränsen