nb_u49 Starwars

Star Wars-lasrar skjuter i slowmotion

I Star Wars skjuts det med laser och svingas med ljussablar, men i verkligheten skulle ögat inte kunna uppfatta laserskott, som avfyras i rymdens vakuum.

4 december 2014 av Carsten Nymann

Lika gripande som de sex filmerna i science fiction-eposet Star Wars är, lika lite tar de hänsyn till fysikens lagar.

Varken ljussablar eller rymdflygplan med tunna glasrutor skulle kunna existera. Men hur är det med de laserkanoner som används flitigt i varje luftstrid?

Ett polskt forskarteam har bestämt sig för att återskapa de karakteristiska laser-projektilerna i laboratoriet.

Star Wars-skott skulle alltid vara vita

Genom att sätta en laser till att generera pulser med en kraft på över 10 terawatt, lyckades faktiskt forskarna att framställa ett laserskott.

Strålen kommer dock alltid vara vit, då den interagerar med plasma som bildas när lasern joniserar atomer på dess väg genom luften.

Plasman utstrålar alla möjliga färger och när de fångas upp samtidigt framstår de som vita.

Skotten är orealistiskt långsamma i Star Wars

Forskarna var dock inte förmögna att ändra på Star Wars-laserns ultimata utmaning, nämligen hastigheten.

En laserpuls rör sig med ljusets hastighet, och det mänskliga ögat kommer därför aldrig kunna hinna uppfatta den.

Forskarna “fuskade” och spelade in en video med en höghastighetskamera som du kan se här.

Trailern till den sjunde Star Wars-filmen i raden, "The Force Awakens" har precis offentliggjorts.

Och även om det ligger både ett nytt företag och en ny regissör bakom kameran, strävar filmen fortfarande inte efter att vara realistisk, vilket du själv kan konstatera genom att titta här: