Scanning avslöjar fossilers inre

Belemniter är så vanliga försteningar av bläckfiskar att man skulle kunna tro att forskarna vet allt som finns att veta om dem. En tysk forskargrupp har dock utvecklat en avancerad variant av magnetröntgen, som gör fossilerna genomskinliga. Scanningen avslöjade att bläckfisken ursprungligen hade ett spiralformat rör, som likt ett slags mage löpte genom hela dess kropp. Lustigt nog har dagens bläckfiskar ingen sådan kanal. Fossil innehåller mängder med data om urtidens djur, men har man väl skurit i fossilen, är de förstörda för alltid, så det är omöjligt med sällsynta fossil. Genomlysnings- och scanningtekniker är också uteslutna – eftersom fossil bara består av likartat stenmaterial, kan man på röntgenbilder inte skilja mellan till exempel organ och brosk.