Ryggsäck ger energi till ficklampan

Kroppens rörelse kan ladda batteri

1 september 2009

Fyra forskare vid University of Pennsylvania i USA har uppfunnit en mekanisk ryggsäck, som tar energi från kroppens rörelser, medan man går. Energin kan lagras i ett batteri och till exempel användas i en ficklampa, en satellittelefon eller till ett GPS-navigationssystem. Ryggsäcken fungerar genom att själva säcken, med alla de tunga grejorna med hjälp av fjädrar är upphängd på en ram. När man rör benet framåt för att ta ett steg, rör sig ram och säck nedåt. När man satt ned foten och man åter för ihop benen, rör sig ramen, som sitter fast på överkroppen, uppåt, men på grund av fjädrarna fördröjs säcken en kort stund med att ändra rörelseriktning, och flyttar sig därför en smula i förhållande till ramen. Denna lilla rörelse omsätts via en generator till elektrisk energi, som kan lagras i batteriet. Varje steg ger inte mycket energi, men under en snabb vandringstur blir det till en hel del. Ju tyngre ryggsäcken är lastad, desto mer energi avger den, och forskarna har räknat ut att med en ryggsäck på 36 kilo blir avkastningen cirka sju watt – tillräckligt för att driva små elapparater. Enligt en av uppfinnarna, Larry Rome – finns det en stor marknad för ryggsäcken hos bland annat forskare som arbetar i fält- och behöver ström till sina olika vetenskapliga instrument.