Ruttna alger alstrar obegränsat med el

1 september 2009

I framtiden slipper havs-forskarna byta batteri på den utrustning som mäter strömmar och temperaturer i oceanerna. Havsbottnen har nämligen allt som behövs för att producera ström på plats – närmare bestämt rikligt med avlagringar av döda alger. Forskare, stödda av USAs försvarsdepartement har konstruerat bränsleceller, som förvandlar den kemiska energi som frisätts vid algernas ruttnande till elektricitet. Vid förruttnelsen uppstår det nämligen en spänningsskillnad mellan havsbottnens övre lager och den omgivande havsvattnet, som motsvarar plus- och minuspolen på ett vanligt batteri, och det är denna svaga spänning, som driver bränslecellerna. Den ovanliga bränslecellen kan producera ström i flera år utan mänskligt ingripande. Nu klarar den bara av att driva till exempel sensorer och mikrofoner som inte är speciellt strömkrävande, men målet är att utveckla större celler, som kan driva ett nätverk med mätutrustning.