Hubo

Robotar tävlar i överlevnad

I juni kämpar 23 av världens mest avancerade robotar med att genomföra en hinderbana fylld med svåra, okända uppgifter – utmaningar som visar sig vara för stora för en del av robotarna. Tävlingens vinnare klarar alla hindren utan problem.

23 november 2015 av Malene Breusch Hansen

Publiken bryter ut i jubel och applåder. Tävlingen DARPA Robotics Challenge har utsett en vinnare i den mänskliga roboten Hubo, som sydkoreanska Team Kaist har byggt.

Roboten har på knappt 45 minuter genomfört en hinderbana med åtta svåra, okända utmaningar.

Se en snabb genomgång av robotens framfart här:

Flera av tävlingens andra deltagare klarade inte hinderbanan lika bra. Här kan du se några av gångerna robotarna stod på näsan:

Läs om hur robotarna räknar sig fram längs banan och om vinnarens speciella strategi i Illustrerad Vetenskaps årsbok 2015.

Du kan också läsa om årets största vetenskapliga upptäckter, tekniska bedrifter, medicinska genombrott, häftigaste dramer, uppseendeväckande naturfenomen och viktigaste profiler.

Beställ Illustrerad Vetenskaps årsbok 2015 – på köpet får du en kalender för 2016 med fantastiska foton från vetenskapens värld.