Robot kan hoppa på vatten

Liten robot kan hoppa på vatten

Familjen insektsrobotar har fått tillökning: Den nya medlemmen är en robot som utnyttjar vattnets ytspänning och kan hoppa runt på det våta underlaget.

4 november 2015 av Karine Kirkebæk

Hoppande robot på 68 milligram

Insektsrobotarna har fått en ny familjemedlem, som kan hoppa 14 centimeter upp i luften från en vattenyta. Den hoppande roboten väger 68 milligram – lika mycket som tre flugor tillsammans.

De amerikanska och sydkoreanska biologerna och robotforskarna bakom uppfinningen har lånat design och hoppteknik från naturen. Roboten har fått sina långa ben och sin avstampsteknik från den vattenlevande insekten skräddaren.

Robot utnyttjar vattnets ytspänning

Roboten utnyttjar vattnets ytspänning. När den ska hoppa, drar den in benen under sig och behåller kontakten med vattenytan så länge som möjligt. Den stampar av med en kraft precis under gränsen för vad vattnets ytspänning kan bära.

För tillfället kan roboten bara hoppa en gång. Den kan användas för till exempel övervakning eller vid räddningsaktioner.

Framtiden heter "mikrorobot"

De små robotarna hoppar inte bara runt på vattnet – de kan också användas till mikrokirurgi inne i kroppen. Här kan du bland annat läsa om roboten som ska sprutas in i ögat och avlägsna blodproppar:

ORDBOKEN

Ytspänning: Molekylerna i en vätska attraherar varandra från alla håll, och i ytan är dragningskraften störst. Därför bildar molekylerna ett slags elastiskt membran.