electronic bomb detection

Elektronisk bombhund: Ny bombdetektor är rekordkänslig

En ny detektor kan spåra sprängämnenrester som annars är nästan omöjliga att avslöja. Bara några få sprängämnemolekyler i luften ger utslag på bombdetektorn.

20 november 2013 av Henrik Prætorius

Amerikanska forskare har utvecklat en extremt känslig bombdetektor. Apparaten kan avslöja om så lite som 20 molekyler av de livsfarliga sprängämnena PETN eller RDX svävar bland en biljard luftmolekyler.

Ångor i luften avslöjar sprängämnen

Har en terrorist rester av sprängämnen på händerna, eller gömmer en en bomb i en väska, kan detektorn bara genom ångan i luften spåra de farliga sprängämnena. Bombdetektorn analyserar nämligen luftmolekyler. Som något nytt kan den därför undersöka passagerare på flygplatser för PETN och RDX, medan de t.ex. ändå passerar en metalldetektor.

Molekyler av sprängämnen joniseras

Bakom den elektroniska näsan ligger den amerikanske forskaren David Atkinson och två av hans kollegor från Pacific North West National Laboratory. Apparaten fungerar på så sätt att den joniserar – alltså elektriskt laddar – luftmolekylerna och därefter mäter dem i ett så kallat masspektrometer som identifierar de joniserade molekylerna genom att böja av dem i ett elektriskt fält.

Läs om framtidens elektroniska bombhundar och annan terrorbekämpning i Illustrerad Vetenskaps artikel.

Som prenumerant kan du läsa artikeln genom att klicka på knappen nedan.