Robot styrs av råttas hjärnceller

Forskare vid University of Reading har utvecklat en robot som styrs av levande hjärnceller från ett råttfoster. Neuronerna hålls vid liv i en näringslösning i en behållare med en råttas kroppstemperatur. Där kan nervcellerna fungera, och deras impulser fångas upp av 60 elektroder, som styr robotens rörelser. Den biologiska ”hjärnan” får roboten att röra sig framåt på små motoriserade hjul. Varje gång den närmar sig ett föremål, registreras det av dess sensorer och hjärnan meddelas. Det gör att roboten kan svänga och köra runt ett hinder – allt utan någon som helst medverkan av människor eller datorer. Forskarna är nu spända på om roboten kan lära sig känna igen platser där den har varit tidigare och navigera efter minnet.