Robot smälter sig genom 23 meter is

Ny så kallad kryobot skall utforska dold sjö i Antarktis

1 september 2009

Den en meter långa kryoboten ser inte mycket ut för världen, men den har nu klarat det ultimata provet och fått toppbetyg: roboten smälte sig genom 23 meter glaciäris på Svalbard i Norge utan att stanna. Kryobotens träningsfärd genomfördes av NASA i samarbete med Norges Rymdcenter och det norska polarinstitutet. Därmed har forskarna fått ett nytt och viktigt redskap för att utforska områden, som i flera miljoner år har legat dolda under enorma ismantlar. Det gäller till exempel uråldriga överfrusna sjöar på jorden och i synnerhet överfrusna miljöer på andra planeter och månar, till exempel Jupiters måne Europa. På jorden är det framför allt cirka 70 överfrusna sjöar i Antarktis, som kan undersökas med en kryobot, och av dessa är Lake Vostok den mest kända. Forskarna har teorier om att det här kan ha utvecklats liv oberoende av alla andra livsformer på jorden. Ännu har ingen forskare vågat bryta genom isen till den gamla sjön av rädsla för att förorena den, men när kryoboten smälter sig genom isen, kan den frysa vattnet igen bakom sig. Därmed är det ingen risk att den orörda miljön förorenas.