nb_u44 rocket

Raketexplosion drabbar astroguldgrävare

Gruvföretaget Planetary Resources, som har flera framstående investerare i ryggen förlorade en viktig satellit när raketen Antares gick upp i lågor.

30 oktober 2014

Denna veckan skulle ha det första uppdraget ut i rymden bokförts för den privata organisationen Planetary Resources, som har som mål att utvinna material från asteroider.

Satelliten Arkyd 3 var en prototyp som skulle agera försökskanin för företagets kommande rymdteleskop som ska söka efter asteroider nära jorden.

Olycka saboterar tidsplan

Planetary Resources har skrivit in i affärsunderlaget att satelliterna ska vara så billiga som möjligt. Olyckan förväntas därför "bara" sabotera företagets planer på att lansera gruvdrift i rymden inom några få år.

Arkyd 3 hade med sig bland annat en tidig version av Planetary Resources styrdator, kraftverk, kommunikationsanläggning och ett enkelt navigationssystem.

Google-chef och filmregissör

Bakom Planeary Resources ligger grundaren av innovationspriset X-prize Peter Diamandis, och företaget är finansierat av så framstående namn som Google-toppchefen Larry Page, Virgin-grundaren Richard Branson och filmregissören James Cameron.

Antares-raketen och lastfarkosten Cygnus, som är utvecklade av den privata företaget Orbital Sciences Corp. hade ett värde av 200 miljoner dollar – motsvarande mer än 1,4 miljarder kronor.

Farkosten skulle ha levererat totalt 2 273 kilo förnödenheter och forskningsutrustning till besättningen på den internationella rymdstationen ISS.