Pluto

Virtual reality tar dig med på ett iskallt rymdäventyr

Nytt virtual reality-universum bjuder in till en vandring på Plutos iskalla och hårda yta.

24 maj 2016 av Nanna Vium

Tänk dig att du enbart genom ett par tryck på din telefon kan resa nästan tio år ut i världsrymden och traska runt på ytan på en av de största dvärgplaneterna i solsystemet.

Det har precis blivit möjligt med hjälp av en ny film i virtual realiyt (VR eller virtuell verklighet) som lanserats av New York Times.

360-gradig utsikt

Virtual reality-filmen har gjorts i samarbete med Lunar and Planetary Institute och Universities Space Research Associaton i USA och de ger en helt ny och detaljerad åtkomst till en av dvärgplaneterna i solsystemets yttersta delar - Pluto.

Virtual Reality - ALLT du behöver veta om VR!

För bara ett år sedan var människans mest detaljerade bild av Pluto ett par korniga pixlar men så är det inte längre.

I virtual reality-universumet, som New York Times kallar Seeking Plutos Frigid Heart, placeras du direkt med fötterna på Plutos frostiga och karga yta med 360-gradig utsikt över allt från brunröda bergskedjor till svävande månar och gamla kratrar.

5,9 miljarder kilometer från solens värme.

Bilder från rymdsond

Det tog 9,5 år för Nasas lilla rymdsond att nå gram till Pluto. (Visualisering - Shutterstock)

Den virtuella rundresan har skapats med hjälp av bilder från Nasas rymdsond New Horizons, som i juli förra året flög förbi Pluto efter nio och ett halvt års resa med en topphastighet på 83 600 kilometer i timmen.

Du får fri tillgång till rymdäventyret genom att ladda ned New York Times virtual reality-app till Android eller iPhone. Du kan också se filmen på Youtube genom att klicka här.