nb_u44 hoverboard

Skateboard svävar på magnetfält

En amerikansk uppfinnare hävdar att han har återskapat den svävande "hoverboarden" från filmen "Tillbaka till framtiden". Hemligheten ligger i varierande magnetfält.

30 oktober 2014 av Carsten Nymann

De senaste par veckorna har ett amerikansk uppstartsgeschäft kallat Arx Pax dragit till sig uppmärksamhet från både fysiker och science fictions-fans.

Företaget har enligt uppgift skapat en fungerade så kallad hoverboard. Alltså en skateboard utan hjul, som svävar några få centimeter över marken.

Enligt Arx Pax använder det så kallade Hendo Hoverboard fyra skivformade "svävarmotorer" som skapar magnetiska fält över ett koppargolv.

Känt från svävande tåg

Därutöver är företaget fåordigt kring tekniken men elektromagnetisk drift är inte helt okänt. Så kallade maglevtåg som svävar över spåret använder en liknande teknik.

Den nya hoverboarden utnyttjar med all sannolikhet att elektromagneter liksom spolar och magneter skapar magnetiska fält, som oscillerar (svänger) i en bestämd riktning och "trådlöst" kan överföra spänning till exempelvis en kopparplatta.

Magnetfält puffar till varandra

Hendo-hoverboarden är till synes utrustad med batterier som genererar denna spänning och kan skapa ett förhållandevis kraftigt magnetfält.

Magnetfältet överför spänning till golvplattan som nu skapar sitt eget fält som oscillerar i motsatt riktning och påverkar hoverboardens magnetfält som två magneter som hålls mot varandra.

Spänningen som upprätthåller de två magnetfälten mot varandra skapas genom konstanta variationer i hoverboardens magnetfält, vilka uppnås genom att skicka växelström genom elektromagneterna.