nb_u11 Apple Watches

Nanoteknik räddar klen Apple-klocka

Apple Watch, den nya smarta klockan från Apple, har redan före lanseringen fått kritik för batteritiden. I framtiden kommer vår kropp automatiskt kunna ladda alla våra prylar.

12 mars 2015 av Carsten Nymann

Apple presenterade den här veckan företagets nya, stora satsning, den så kallade Apple Watch, som är en slags mini-smartphone för handleden.

Före lanseringen gick det rykten om att Apple-klockans batteritid bara var fem timmar.

Och även om Apple sedan dess har meddelat att batteritiden är 18 timmar är Apple Watch bara på nivå med konkurrenterna och inte marknadsledande, vilket inte faller analytikerna på läppen.

Nanoteknik kan ladda Apple-klocka

Men kanske sätter teknikjätten från Cupertino, Kalifornien bara sin tillit till forskarna från Georgia Institute of Technology i Altlanta, USA.

Här har nanoforskaren Zhong Lin Wang utvecklat teknik som kan ladda mobiltelefoner, smarta klockor och surfplattor genom att utnyttja den energi som kroppen skapar.