Plastfilm på rutan sprider solljus i mörka rum

Ny uppfinning gör elräkningen mindre

1 september 2009

Stora kontorsbyggnader har ofta små fönster, så att bara en mycket liten del av kontoret lyses upp av solen. Nu har Peter Milner och hans kollegor vid det engelska företaget Redbus Serraglaze funnit en enkel metod att utnyttja solljuset bättre. De har uppfunnit en plastfilm, som kan klistras på fönsterrutorna. Metoden fungerar genom att bryta solstrålarna och sända det mesta av solljuset upp i taket, varifrån det reflekteras djupt in i rummet. Forskarna testade filmen genom att mäta hur mycket ljus som träffade den innersta delen av rummet i en testlokal före och efter att plastfilmen sattes upp. Resultaten var goda – ljuset ökade med upp till tio gånger i förhållande till om det inte fanns någon plastfilm på rutorna. Samtidigt som uppfinningen kastar ljus över mörka kontor – och därmed förbättrar arbetsmiljön – minskar den också energiförbrukningen och därmed elräkningen. Den genomskinliga plastfilmen är en millimeter tjock och består av två lager plast, som båda har en sågtandad sida. De båda lagren är ihoplimmade på den sågtandade sidan, men lagren är utformade så att de inte passar helt perfekt in i varandra. Detta har till följd att det bildas små, vågräta luftkanaler mellan de båda tunna plastlagren. När solstrålarna träffar luftkanalerna snett uppifrån, reflekterar de en betydande del av ljuset upp mot talet i lokalen, medan resten passerar rakt genom plasten. Från att vara koncentrerade i ett litet fält nedanför fönstret fördelas nu solens ljus och värme jämnt i hela lokalen.