Plast spinns till tunna trådar

Genom att tillföra elektrisk spänning till minimala droppar av plast är det möjligt att spinna trådar som är så tunna att de får människohår att likna stora vattenledningsrör. De ultratunna trådarna kommer bland annat att användas för att väva militära uniformer som kan neutralisera nervgas och senapsgas. När en mikroskopisk plastdroppe utsätts för en spänning på flera tusen volt, skickar droppen ut strömmar av trådar med en diameter på bara tre nanometer. Tråden samlas upp på en yta, där den bildar en matta. Mattan kan få olika egenskaper, allt beroende på vad man blandar i plasten. Forskarna har tillsatt ämnen som kan bryta ner senapsgas och nervgas, och har på den det sättet vävt in denna förmåga i tyget.