Insektsrobot med siffror

Insekter blir framtidens spioner

En spion förklädd till insekt blir idealisk för att spana bakom fiendens linjer.

20 mars 2012

Insekter kan röra sig överallt och vara människans ögon och öron i farliga situationer och miljöer. Det är tanken bakom de cyborginsekter som forskare vid University of Michigan är på väg att utveckla i laboratoriet.

Insekterna skall, när de är fullt utrustade, vara försedda med implanterade solceller och tunnfilmsbatterier samt speciella piezoelektriska och termoelektriska element, som tar energi från djurens vingslag och värmeutveckling. Det skall tillsammans leverera tillräckligt med ström för att driva de kameror, mikrofoner, sensorer och annan övervakningsutrustning som monteras på insekterna.

Nästa utmaning är att styra och kontrollera insekterna. För detta arbetar den amerikanska militärens forskningsavdelning DARPA med en teknik kallad HI-MEMS (Hybrid Micro Electromechanical System), som kan stimulera djurens nerver, muskler och sinnesorgan.

Forskarna förväntar att en kombination av dessa tekniker i en inte alltför avlägsen framtid kommer att skapa styrbara insekter, som till exempel kan övervaka och avsöka katastrofområden. I krig kommer de levande robotarna att vara idealiska för att rekognoscera och spana bakom fiendens linjer.