Nytt system håller båt på rätt köl

Italienskt varv skall förse motorbåtar med tungt svänghjul, som gör färden lugnare.

1 september 2009

Ferretti Yachts, som tillverkar stora, lyxiga motorbåtar, erbjuder nu ett stabiliseringssystem, som kan minska risken för sjösjuka och göra gång i oroliga vatten behagligare. Systemet kallas Anti Rolling Gyro (ARG) och består av ett tungt och permanent roterande hjul, som är monterat i en anordning, där det kan röra sig fritt i förhållande till fartygets krängningar – ett så kallat gyroskop. Stabiliseringssystemet skall byggas in längst ned i fartygsskrovet, och principen är att det roterande hjulet förblir lodrätt, oavsett hur kraftigt båten kränger. Eftersom hjulet har en anselig massa i förhållande till resten av båten, dämpar det båtens krängningar kraftigt. Ju tyngre båten är, desto tyngre måste svänghjulet naturligtvis vara. Ett nästan två ton tungt hjul i Ferretti 880, som är 27 meter lång och väger 82 ton, kan dämpa motorbåtens krängningar med uppemot 50 procent. Idén med att gyrostabilisera fartyg är inte ny. Under de jättelika oceangående ångfartygens storhetstid gjorde man en del försök med liknande anordningar, men systemet blev aldrig utbrett. För att få den önskade effekten skulle hjulen väga oerhört många ton, och eftersom det inte var praktiskt att segla runt med en så tung dödvikt i ett fartyg, vars syfte var att transportera gods och passagerare, utvecklade ingenjörerna andra stabilisatorer. Ferrettis ARG-system är konstruerat av Mitsubishi Heavy Industries i Japan och utvecklades ursprungligen för att dämpa instabilitet hos satelliter i bana runt jorden. Anordningen kostar flera hundra tusen kronor, men det är billigt i förhållande till priset på en Ferrettiyacht.

Läs också

PRENUMERERA PÅ ILLUSTRERAD VETENSKAPS NYHETSBREV

Du kan ladda ned ditt gratis specialnummer, Vår extrema hjärna, så snart du har beställt vårt nyhetsbrev.

Kanske är du intresserad av...

Hittade du inte vad du söker? Sök här: