Nytt material gör fartygspropellrar lättare

1 september 2009

Fartygspropellern står inför den största revolutionen på 150 år. Det anser i alla fall företaget QinetiQ, som har utvecklat världens största fartygspropeller av ett kolbaserat kompositmaterial, som gör propellern mycket lättare än traditionella propellrar av metall och samtidigt löser ett stort problem med metallpropellrarna. Dessa består av en legering av nickel, brons och aluminium. När de arbetar, uppstår en elektrisk laddning i vattnet under fartygets köl, och den äter med tiden hål i metallen. För att förhindra det måste man idag klä akterns undersida med platina- och titanplåtar, och att underhålla dessa kräver regelbundna varvsbesök. Ett annat problem, i synnerhet för örlogsfartyg, är att propellrar av metall avger en karakteristisk elektromagnetisk signal, som kan fångas upp av fartyg från fiendesidan. Dessa problem undgår man helt med den nya lättviktspropellern, som är 2,9 meter i diameter och har fem propellerblad. Den nya propellern har testats inte bara i laboratorier. Den har dessutom klarat av sjöprovet monterad på det 98 meter långa örlogsfartyget RV Triton, och testet visade att propellern hade ytterligare fördelar, nämligen en avsevärd reduktion av vibrationer i fartyget. Det beror på att bladen kan byggas betydligt tjockare än normalt, utan att det fick negativt inflytande på vikten, och det ger en lugnare gång. Propellrar av det nya kompositmaterialet är mycket billigare att tillverka än traditionella metallpropellrar, eftersom de är klara att använda, när de lämnar formen. Metallpropellrar kräver en del efterarbete efter gjutningen, och det kan ta flera dagar.

Läs också

PRENUMERERA PÅ ILLUSTRERAD VETENSKAPS NYHETSBREV

Du kan ladda ned ditt gratis specialnummer, Vår extrema hjärna, så snart du har beställt vårt nyhetsbrev.

Kanske är du intresserad av...

Hittade du inte vad du söker? Sök här: