© Boeing

Nytt flygplan ska slå alla rekord

Boeing planerar att bygga ett nytt hypersoniskt flygplan, som ska bli efterträdaren till den legendariska jaktflygplanet Blackbird.

7 juni 2018

Flygplansfabriken Boeing har gett sig in i kapplöpningen om att bygga ett jaktplan som kan nå upp i mer än fem gånger ljudhastigheten, även kallat mach 5.

Planet blir därmed en konkurrent till SR-72, som är under utveckling på företaget Lockheed Martin.

Snabbare än ikoniskt superplan

För båda företagen är visionen att skapa en snabbare efterträdare till den ikoniska Blackbird SR-71, som utvecklades på 1950-talet och som lyfte första gången 1964.

Blackbird var i tjänst från 1966 till 1999 och hade en toppfart på 3,2 gånger ljudets hastighet.

Boeings nya plan har ännu inte fått något namn men ska utvecklas i två steg. Första steget är ett enmotorigt provflygplan som är lika stort som en F-16, det vill säga cirka 15 meter långt, innan den slutliga versionen på omkring 33 meter ska byggas.

6 200 km/h

– blir topphastigheten för det nya överljudsplanet. Det kan därmed flyga runt jorden på endast sex och en halv timme.

Planet ska i sin slutversion ha två typer av motorer. En vanlig jetmotor ska ta upp planet i omkring mach 3, som är den övre gränsen för denna slags motor.

Därefter ska den andra typen, ramjet-motorn, driva planet upp över mach 5. Ramjet-motorn utnyttjar flygplanets fart för att komprimera luften innan bränslet antänds.

Ramjet-teknik fungerar först när planet är uppe i fart, så därför är även den vanliga jetmotorn nödvändig. Ramjeten stängs av och motorn tar över när planet minskar farten inför landningen.

Både Boeings och Lockheed Martins plan ska kunna lösa militära uppgifter inom rekognoscering, övervakning och strid.

Följ med i den tekniska utvecklingen

Tekniker bygger transistorer små som atomer, raketer landar rätstående på jorden och artificiell intelligens har bättre omdöme än människor.

Den tekniska utvecklingen har aldrig gått så snabbt och varje dag blir vår värld alltmer avancerad och svår att förstå. Med en prenumeration på Illustrerad Vetenskap får du både förklaringarna och de fascinerande historierna bakom dagens största ingenjörsbedrifter.

Du får två nummer av Illustrerad Vetenskap och en trådlös högtalare för bara 79 kronor (inkl. porto) HÄR.