Nytt chips böjs i alla riktningar

Hittills har mikrochips varit detsamma som en liten, platt och styv kiselplatta, men det har forskare vid University of Illinois ändrat på. Forskarna har tillverkat ett chips som kan böjas, vikas och vridas utan att det skadas. Redan 2005 utvecklade forskarna ett chips som var böjligt i en riktning, men det nya chipset kan böjas åt alla håll och fortfarande fungera optimalt. För att tillverka ett sådant chips har forskarna använt extremt tunna material – faktiskt 100 gånger tunnare än de som normalt används till kiselchips. Forskarna har därför tvingats uppfinna en mycket speciell tillverkningsmetod. De böjliga datorchipsen öppnar helt nya möjligheter, eftersom de bland annat kan anpassas till kroppens form och byggas in i klädesplagg.