Ny teknik avslöjar dolda fingeravtryck

Tack vare en ny metod att avslöja borttorkade fingeravtryck på metall blir det nu svårare att vara kriminell. Det är forskare vid University of Leicester som ligger bakom den nya tekniken. Den är baserad på vetskapen om att det alltid uppstår en liten etsning, när svett från ett finger kommer i kontakt med en metallyta. Etsningen stannar kvar, oavsett om ytan torkas av eller utsätts för värme, som till exempel när en patron avfyras. Fingeravtrycken blir synliga när metallytan påförs ett ledande pulver och en svag elektrisk ström skickas genom det. Tekniken fungerar också på fingeravtryck som är flera årtionden gamla. Forskarna räknar därför med att den nya tekniken kan leda till att en rad gamla kriminalfall tas upp till ny prövning.