Ny sensor omvandlar kroppsvärmen till ström

1 september 2009

I framtiden behövs det kanske inga sladdar till många av de sensorer som patienter får på kroppen. Forskare vid det tyska Fraunhofer-Gesellschaft har nämligen lyckats konstruera sensorer, som drivs av elektricitet genererad av kroppsvärmen. Sensorerna kan trådlöst sända data om till exempel patientens blodtryck och hjärtrytm till läkarna på en intensivvårdsavdelning. En termoelektrisk generator, som tekniken kallas, alstrar ström genom att utnyttja temperaturskillnader. Vanliga sensorer kräver en spänning på minst en eller två volt, och för det behövs en temperaturskillnad på minst 20–30 grader Celsius. Den blygsamma skillnaden mellan patientens kroppstemperatur och den omgivande sjukhusmiljön kan bara skapa en spänning på 200 millivolt, men de tyska forskarna har utvecklat kretsar, som fungerar vid en spänning på ned till 50 millivolt. I framtiden tror forskarna att temperaturskillnader på bara 0,5 grader Celsius räcker för att alstra ström av kroppsvärme.